Jdi na obsah Jdi na menu
 


6. 7. 2017

Rozhodování - než začnete.

Jak jsem už psal. Tohle rozhodnutí si musí každej udělat sám.

Jde o to jestli člověk hledá způsoby jak se mít líp nebo důvody, proč to nejde.

Člověk musí počítat jestli se to vyplatí a jestli na to má, ještě před tím než tohle rozhodnutí udělá. A pak už bude počítat pořád. Ve chvíli, kdy se ale všechno ustálí už je tohle podnikání celkem pohoda.

Dost lidí bude říkat jaká je to blbost, začít sám v autodopravě. Zvlášť na fórech. Většinou to budou majitelé dopravci, kteří nemají dost řidičů, kteří by pro ně otročili za pár korun.

Pokud se odhodláte, tak si myslím, že dnes je to asi lepší rozhodnutí než něco prodávat.

Prvně nabízíte službu.

Takže nemáte žádný sklady.

Žádný zboží.

Nepotřebujete výrobní ani provozní  prostory.

Nepotřebujete zaměstnance.

 

Do začátku kromě odhodlání potřebujete jen dvě dvě věci. Finance a zajištění práce (přepravy)

Finance do začátku.

Co se týká financí tak je rozhodně potřeba počítat s tím že je to investice, která se Vám vrátí. Jako v každém podnikání čím větší rezervu máte, tím líp.

Největší zátěž je pořízení dodávky. Ať už z bazaru nebo nové. Tohle asi rozeberu jindy.

Ale asi doporučuju pro klid koupit nové auto na leasing. Tam počítejte jako začínajícímu dopravce s akontací 20-30%.

Takže 250.000,- do začátku na auto minimálně.

 

Dál je potřeba počítat s tím že první faktury dostanete proplacené až za zhruba dva měsíce. Splatnosti se momentálně pohybují 30-60 dnů.

Takže na naftu, prvotní poplatky apod dalších min. 250.000,- Kč

Já sám jsem začínal s vkladem 500.000,- a jde to. Sice po dvou měsících jsem byl hodně blízko nuly, ale pak se to zlomilo, a jak zašaly chodit faktury tak už jdete s financema nahoru.


 

Přidat popisek

Práce na auto

Zásadní věc, kterou musíte vědět je co budete dělat nebo jak to budete dělat. Jezdit vnitro, mezinárodku?

Na mezinárodní přepravě jsou určitě větší peníze. Zase máte větší náklady na naftu. Najezdíte víc km.

Stabilní práce je pro začátek ideální. Pokud máte možnost někde jezdit stabilní přepravy tak je to min. polovina starostí pryč. V tom případě je dobré využít jakékoliv kontakty, obejít firmy. Domluvit cenu a spolupráci.

I když stabilní práci na začátku nebudete mít, je to věc o kterou chcete usilovat pořád. Takže sbírat kontakty a reference. A zkoušet a zkoušet. Psát emaily, dotazovat se na práci. :)

 

Výhody

  • jistota stabilní práce a výděleku
  • máte možnost si domluvit cenu a podmínky sám

Nevýhody

  • věršinou jednosměrný přepravy (když nejsou v kolečku)
  • můžete o práci rychle přijít (podleze vás s cenou konkurence, firma dá všechny přepravy pod velkou spedici, změní se kontaktní osoba, která si přivede vlastní dopravce)

 

Jezdit pro spedici se dá také. Tady bych ale byl hodně opatrnej. Na internetu je spousta nabídek. Práce pro spedici je dost pohodlná a co vím tak většina začínajících dopravců se tohohle chytne. Bohužel často na to taky brzo dojedou.

Pohodlnost je v tom,  že se o nic nestaráte. Dispečer ze spedice si Vás vodí jak potřebuje, dostáváte zaplaceno podle km a Vy se o nic nemusíte starat.

Problém je v tom, že většinou na km dostanete nějakou minimální taxu. Dostával jsem nabídky od 7,5 do cca 11 Kč. Spedice vydělává na tom, že ona dostane napřímo cenu i třeba 20 Kč od firmy a vy jim to odjedete za zlomek.

Druhá věc je fakturace. Všechen svůj výdělek fakturujete jedné firmě. Jakmile firma není solidní (a bohužel to procento špatných spedicií je dost velký) a nezaplatí Vám tak končíte. Neproplacené faktury za měsíc, zdržované o dalších 30 dnů po splatosti Vás zlikvidují a neuděláte s tím nic. Průměrně budete fakturovat 100-200.000,- měsíčně.

Takže tady pozor:

Čím větší fakturace tím větší nájezd km a tím větší náklady na naftu.

 

Výhody:

  • nemáte starost se zháněním práce
  • víte za kolik jezdíte (z 90% stanovená cena za km) 

Nevýhody 

  • nemáte možnost volby kam a za kolik pojedete
  • nejnižší ohodnocení práce, nízké sazby za km
  • dost často spedice přetěžují, chtějí z Vás vydojit co nejvíc
  • fakturace jedné firmě, riziko že nezaplatí
  • dost často arogantní dispečeři, kteří si myslí že jezdíte s dodávkou průměrnou rychlostí 120 km/h a nepotřebujete spát.
  • jezdit smluvně pod spedicí je skoro podobný jako by jste byl zaměstnán, jen náklady na provoz si nesete sám

 

Další možnost je externí dispečer, který Vás bude vytěžovat.

Oproti spedici si s ním domluvíte podmínky jak bude Vaše spolupráce vypadat. Většinou vše řešíte s jednou osobou. Dispečer Vám pak dává práci a tu si i Vy sami fakturujete zadavatelským firmám. Tento dispečer je jenom prostředník, kterému platíte provizi z obratu. Standard je 10%.

Většinou Vám hledá přepravy podle zadání, ale máte možnost něco odmítnout když se Vám nezdá cena nebo destinace. V každém případě je to o lidech a když najdete dispečera s kterým se dá domluvit a je rozumnej tak je to super.

Osobně doporučuji tuhle možnost před prací pro spedice za fix na km.

Také je váhoda, že fakturujete více firmám po menších částkách. Zmenšuje se tím riziko neuhrazených faktur.

Je pořád lepší, když z 20ti faktur nedostanete zaplacenou 1 za 5.000 než nemít zaplacenou jednu fakturu za 100.000 od spedice.

 

Výhody:

  •  nestaráte se o přepravy
  • většinou je komunikace s dispečerem na přátelské úrovni
  • dispečer se snaží Vás naložit za co nejvíc peněz ( má motivaci na výši provize)
  • proti spedici jezdíte míň km za víc Kč (menší náklady/větší zisk)
  • fakturujete si sami (snížení rizika u neproplacených faktur)

Nevýhody:

  •  víc práce s fakturováním (měsíčně 20-60 faktur)
  • pokud má dispečer víc aut, tak se na Vás někdy nedostane :D

 

Vytěžovat se sám. To je další a poslední možnost z výšše popsaných.  Za mě asi nejlepší možnost v kombinaci se stabilní prací. Tohle je asi pro někoho kdo se nebojí a je ochotnej vzít kompletní odpovědnost za sebe do svých rukou.

Velká výhoda je, že se o všem rozhodujete sami. Kam pojedu, za kolik, jak daleko a s jakou firmou.

V tomhle případě máte vše pod kontrolou.

Dneska už je spousta možností jak si práci obstarat sám. Základ je nějaká burza nákladů. Je jich dneska už dost a pořád vznikají další. Raal, Timocom, Trans.eu, Teleroute, ShipVio apod. Na FB a internetu  je dost dispečerských stránek kde se také dá sehnat práce. Je potřeba jen zkoušet co komu vyhovuje.

V tomhle případě je potřeba mít u sebe v autě počítač a připojení na internet.

Nevýhoda je, že u ostatních možností výšše popsaných, někam dojedete složíte a můžete jít spát a nic neřešíte. Práci Vám hledá někdo jinej.

Když si práci hledáte sám tak na úkor času na spánek a odpočinek.

Jezdíte ale zase za úplně jiný peníze, šetříte 10% za dispečera. Standarně se dá vydělat za 3dny to co uděláte s dispečerem za týden a můžete jet domů :) nebo vydělat víc. Prostě je to všechno na Vás.

Výhody:

  • jste úplně vlastním pánem ve všem
  • větší výdělky
  • nikomu nic neplatíte za provize
  •  

Nevýhody:

  • místo odpočinku hledáte práci
  • občas větší nervy, když není práce, ale víte že není a ne že dispečer je na pivu a prdí na Vás :D
  • neúspěch není na koho hodit :D
  • nenaložíte auto do plna, když jedete nakládat tak nehledáte dokládky.

To je tak asi všechno. Já si prošel Všema těmahle možnostma a nakonec jsem zakotvil u poslední. Práci si hledám sám z auta. Můžu říct, že jakmile to člověk dostane trochu do krve tak je to pohoda. Práce je dost a je potřeba si jen říct o dobrou cenu. Nejezdím přetíženej. Beru si takový vzdálenosti, který jsem schopnej ujet v klidu. Musí se počítat, že druhý den po vykládce hledáte dál náklady. Nebo taky ne, jdete se vyspat, vykoupat do moře a odpoledne v klidu pohledáte přepravu na druhej den.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

dotaz

mira, 1. 11. 2020 12:53

Ahoj, mohl by si mi prosím dát kontakt, chtěl bych taky začít a mám pár dotazů. mirdas60@gmail.com

Hoi

Dusan, 20. 10. 2019 16:48

Ako keby som čítal niečo o sebe , tiež sa snažím presadiť v preprave , kúpily sme Jumba a hľadáme , ako ako si napísal čaká nas asi balíkovna , no na začiatok stačí . Časom chceme niečo iné , ale .... Napísal si to suprovo

 

 


Archiv

Kalendář
<< listopad / 2020 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 13270
Měsíc: 531
Den: 13